Azie & Oceanie, Uncategorized
Leave a Comment

#8 Einde van de Zijderoute

Na bijna drie maanden reizen, waarvan 5,5 uur per bus, 62,5 uur treinen en 148,5 uur per auto (exclusief dagtrips) zijn we in Beijing aangekomen! Van de Iraanse hoofdstad Teheran volgden we in grote lijnen de oude Zijderoute door Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië en tenslotte dwars door China met eindbestemming Beijing. Een route van bijna 15.000 kilometer.

Op het moment dat de hogesnelheidstrein soepeltjes Beijing West Train Station binnenrijdt, sta ik er even bij stil. Wát een mooie reis was het, dit hele stuk over land vanaf Teheran. Maar, zoals dat gaat in China, is een moment van berusting van korte duur. Het is dringen in de trein, want de deur gaat natuurlijk zo open. Dus, hup rugzak om en mee met de flow van ongeduldige forenzen.

Zhangye en de Danxia Landforms

danxia-landforms-chinap1020828De laatste keer vertelde ik over hoe lost in translation ik was in die eerste week in China. Ik kan je nu vertellen, het wordt er niet beter op naarmate je de meer bekende plekken in het land bezoekt. Maar de bezienswaardigheden maken hier steeds weer een hoop goed. Van Dunhuang reisden we naar Zhangye, om de prachtige  Danxia Landforms te bewonderen. Nooit eerder zag ik bergen in zoveel verschillende kleuren! En, hoewel ik geen kamelen heb gespot was er wel wifi midden in de bergen (?) Het blijft China 🙂

Xi’an en het terracotta leger

moslimwijk-xian-china-night-marketDe volgende dag pakken we de trein naar Lanzhou, een stad die we alleen gebruiken als pleisterplaats op onze doortocht naar Xi’an. Dit is de eerste, meer toeristische stad die we bezoeken in China. Na een laatste lange treinrit – 8,5 uur – komen we ’s avonds aan in Xi’an en pakken we een lokale bus naar het hotel. In Xi’an fietsen we over de eeuwenoude stadsmuur, bekijken een pagode inclusief fonteinshow (altijd en overal entertainment), proef ik allerlei vreemd streetfood in de Moslimwijk én bezoeken we natuurlijk het beroemde terracotta leger.

terracotta-leger-china-xianterracotta-leger-xian-china     terracotta-leger-close-up-soldaat-chinaHet is onvoorstelbaar druk en de gemiddelde binnenlandse toerist is niet echt subtiel als hij/zij een foto wil maken, denk ruw ellebogenwerk en een hoop geduw en getrek. Maar die duizenden stenen soldaten met ieder hun eigen gelaatsuitdrukking en kleine details (tot in de kleding aan toe) zijn niet minder indrukwekkend.

Pittoresk Pingyao

pingyao-hoofdstraat-chinapingyao-rode-lampionnen-china       pingyao-beeld-krijger-tempelpingyao-en-mao-in-chinaNa twee dagen Xi’an lonkt Beijing. Maar nog even geduld, want eerst een tussenstop in Pingyao. Dit stadje heeft -binnen de stadsmuren- zijn historische centrum kunnen behouden, een enorme prestatie in de algemeen geldende en overaanwezige Chinese bouwwoede en drang naar modernisatie. Pingyao binnen de muren kent alleen maar laagbouw, typische Chinese huisjes, rode lampionnetjes en autovrije straten. Beetje jammer dat de regen met ons is meegereisd, toch is Pingyao in een sluier van mist en miezer nog steeds heel pittoresk.

Bestemming: Beijing!

En dan, Beijing! Het einde van de Zijderoute voor ons. Hier stopt het uiteraard nog niet, de reis. We gaan vrolijk door met sightseeing – regen of geen regen. Eén dag klimmen, klauteren en glibberen we over een ongerept stuk van de Chinese muur, ook wel ‘wild wall’ genoemd. Nadeel: het regent die dag behoorlijk, wat het uitzicht beperkt en het hiken over oude stenen wat tricky (en mij dus langzaam en later ook verkouden) maakt. Groot voordeel: we zijn de enigen op dit stuk van de Chinese Muur!

chinese-muur-wild-wall-beijingwild-wall-chinese-muur-beijing-marloes     hiken-op-chinese-muur-wild-wallUiteraard bezoeken we ook de Verboden Stad, Het Tian’anmenplein, de (meer) authentiekere hutongs met kleine straatjes en grijze huisjes, de mooie Lamatempel en het Temple of Heaven Park. En dan…staat een nieuw en tegelijkertijd laatste deel van de reis op het programma: Australië.

verboden-stad-beijing-chinalamatempel-beijing-china     gebed-bij-lamatempel-beijing-china

Binnenkort volgt de eerste Down Underupdate!