Azie & Oceanie, Reisverhaal
Leave a Comment

#4 Kungfu in Tadzjikistan

Uit een klein tvkastje knettert het geluid van een Russisch nagesynchroniseerde kungfufilm starring Jean Claude van Damme. De mannen in het huis kijken er ademloos naar in typische Centraal Aziatische houding; leunend op hun zij op twee gebloemde kussens. Buiten is het donker, in de verte klinkt het kolken van de rivier door de Bartangvallei in Tadzjikistan.

Sinds mijn laatste update, zo’n vier (!) weken weken geleden, hebben we aardig wat kilometers afgelegd. (Dit stukje stond al even klaar, maar de afgelopen tijd zat ik zonder internet, en inmiddels zit ik alweer in Kirgizië.De volgende update volgt sneller :))

Cultuurmachine Oezbekistan

khiva-at-sunset-uzbekistan-travelAllereerst was er Oezbekistan! Een goed geoliede cultuurmachine. Ik had niet verwacht dat het (zo) toeristisch zou zijn, waarom weet ik niet. In mijn hoofd vergeleek ik het een beetje met Turkmenistan misschien. Ik had het mis.

Omdat we toch een beetje on a schedule zijn (voor half oktober moeten we de bergen van Kirgizië achter ons laten, willen we niet ingesneeuwd raken tot en met half maart), hebben we in Oezbekistan vooral de grootste highlights gezien. Zoals Khiva, Buchara en Samarkand. Iedere stad op zijn eigen manier prachtig, maar al die souvenirkraampjes, postcards, geroep om een taxi, ik vind het zonde.

Khiva, Buchara en Samarkand

oezbekistan-khiva-colourful-ceilingsamarkand-registan-uzbekistan-travel-highlightsamarkand-oezbekistan-reisblog  samarkand-medressa-uzbekistan-rondreis

In deze drie bekende steden bezochten we natuurlijk de mooie medressa’s, moskeeën, mausolea en andere kleurrijk en bijzonder goed gerestaureerde gebouwen. Ik ben gestopt met het onthouden van al deze namen, het zijn er nogal wat.

lege-straten-van-samarkand-oezbekistanWat mijn verblijf in Oezbekistan een bijzondere lading gaf, was dat president Karimov in de week dat ik arriveerde,  overleed. De man deed zijn werk al 25 jaar, en had naar westerse maatstaven wel wat dictatoriale trekjes. De begrafenis in Samarkand hebben we gemist, maar een paar dagen later kon de bevolking nog steeds de plek bezoeken waar hij lag opgebaard. Heel indrukwekkend om van veel (jonge) Oezbeken te horen hoe belangrijk Karimov voor hen was. Want in hun ogen heeft hij ook voor veel stabiliteit in een roerige regio gezorgd. De tweede dag dat wij in Samarkand waren, kwam president Poetin zijn eer betonen. Dat hebben we geweten. De dag daarvoor kon geen enkele politieagent zijn enthousiasme inhouden, elke man in uniform vertelde me dat Poetin langs zou komen én dat alles rondom de oude stad afgesloten zou zijn. De volgende dag natuurlijk even gaan kijken en jawel, potdicht. Het gaf de stad een heel serene sfeer; brede straten zonder auto’s, geen verkeersgeluiden en alleen mensen te voet.

Sightseeing in Tashkent

tashkent-oezbekistan-statue-timur-traveltaskent-suburbs-oezbekistan-travel  umgal-chatkan-oezbekistan-rondreis

Daarna was het tijd voor Taskent, de hoofdstad van Oezbekistan. Dat dagje sightseeing liep behoorlijk in de soep, want om nog altijd onduidelijke redenen (de politie spreekt hier minder goed tot geen Engels) waren praktisch alle bezienswaardigheden deels of compleet afgesloten. Wel nog wat fotootjes op afstand kunnen maken, maar dat was het dan ook wel. En na nog een dagje hiken in het nabijgelegen Ugam Chatkal National Park, reden we daarna naar de grens met Tadzjikistan, een overgang die zijn status van relatief ‘pijnvrije’ grensovergang waarmaakte. Aan de Tadzjiekse grens deed men niet eens de moeite het scanapparaat aan te zetten voor onze tas, prima!

Welcome in Tajikistan!

Bij aankomst in Istaravshan, de eerste overnachtingsplek, weet je meteen dat je in een compleet ander land bent. Mensen zijn nieuwsgierig, jongeren willen hun paar woordjes Engels op jou ‘testen’, en gesprekken op straat vallen gewoon stil als je langsloopt met je blonde hoofd 😉 Hoewel Tadzjikistan niet uitblinkt in culturele bezienswaardigheden, vind ik dat persoonlijk geen ramp. Daarvoor waren Iran en Oezbekistan. Toch doet onze gids wel zijn best om in Istaravshan en soms onderweg nog een soort van cultureel wonder te laten zien, al dan niet compleet vervallen, ofwel foeilelijk opnieuw gebouwd.

Iskanderkul en Fan Mountains

iskanderkul-tajikistan-travelfan-mountains-hiking-tajikistanWaar ik voor gekomen ben, zijn de landschappen. En dat komt al goed op dag twee. We rijden naar de Fan Mountains  en Iskanderkul, het turquoise meer vernoemd naar Alexander de Grote. Veel gewandeld en geslapen in een homestay op een prachtige plek. De foto’s spreken voor zich 🙂

Sightseeing in Dushanbe

dushanbe-building-spree-tajikistan-travelDaarna een korte tussenstop in de hoofdstad Dushanbe. Even uitpuffen in het superdeluxe Sheraton voor twee nachten, en een ochtendje sightseeing in de stad. Opnieuw een foeilelijk fort op 30 kilometer buiten de stad en verder wat monumenten, fonteinen en ehh…aparte gebouwen. Wel opvallend is de relaxte sfeer en het vele groen in de stad; overal bomen en parken.

Bergen, bergen, bergen

En dan…tijd voor het begin van een ik hoop spectaculaire tocht over de Pamir Highway. Via Dushanbe rijden we tijdens een lange reisdag eerst naar een dorp Kaleikhum terwijl we onderweg de eerste glimpen van Afghanistan opvangen. De rivier die we volgen vormt de natuurlijke grens tussen Tadzjikistan en buurland Afghanistan. Ik had er graag meer van gezien, maar de Centraal Aziatische keuken hield me waarschijnlijk tegen. Ziekjes hing ik de hele weg met gesloten ogen op de achterbank van de auto. Gelukkig de volgende dag weer van het uitzicht kunnen genieten! Hieronder een kleine impressie. En de geluiden van de kungfufilm…die moet je er zelf even bij bedenken.

tadzjikistan-panjrivierafghanistan-pyanjriviertadzjikistan-homestay-jizev

 

Leave a Reply

