Afrika & Midden-Oosten, Reisverhaal
Comments 6

#1 Welcome to Iran!

Ineens ben ik al een week in Iran.  Niet zo lang geleden dacht ik nog dat ik dit najaar naar Ethiopië zou reizen. Change of plans! Vrij plotseling ontstond de mogelijkheid om die ene lange reis, die al lang op mijn lijstje stond, nu te maken. Als in: NU. Dus in amper vijf weken hebben we een wereldreis van vijf maanden in elkaar gedraaid.

De route, die had ik al een tijdje in mijn hoofd. Over land reizen van Turkije naar Beijing. Deels de Zijderoute afleggen, deels wat zijwegen om een aantal andere mooie plekken te bereiken. Met wat praktische aanpassingen is dit onze route geworden: Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië, China, Australië en Frans-Polynesië.

Aankomst in Teheran

Vrijdagochtend 5 augustus kwamen we in alle vroegte aan in Teheran. Na een ontbijtje van dadels, plat brood en een heerlijke feta-achtige kaas eerst wat bijgeslapen in het hotel. Daarna in 2,5 dag deze enorme hoofdstad (16 miljoen inwoners) met de metro doorkruist. Wel goed opletten waar je instapt, want een aantal coupes zijn ‘women only’. Ook zijn er aparte delen van het perron gereserveerd voor alleenreizende vrouwen. Ik kan dus kiezen 😉

Toerist in Teheran

Eerst bezochten we de Azadi Tower en de voormalige Amerikaanse ambassade (voor wie het verhaal niet kent, kan ik de film Argo aanraden), inmiddels omgedoopt tot, met wat gevoel voor drama, het ‘US Den of Espionage’. De volgende dag bijna drie uur door de kruipdoorsluipdoorstraatjes van de bazaar geslenterd, druk zijnde bazaari’s bekeken, en ondertussen knoopte de zoveelste voorbijganger een praatje met me aan: Welcome to Iran! What nationality?

Gastvrijheid, blijheid

New friends in Iran Sharq Park

Als je iets hebt gehoord over de gastvrijheid van Iraniërs: het is allemaal waar. Na 24 uur in Iran zijn we al tientallen keren geholpen met het vinden van de weg (soms hoef ik alleen maar te denken aan het plattegrondje van de stad en er loopt al iemand op me af om te vragen waar ik heen wil), werden we gevoerd met appeltjes en flesjes water door een aardige man bij de bazaar (wel eerst drie keer geweigerd om te voorkomen dat het ging om ta’arof, een Iraanse beleefdheidsvorm), uitgenodigd voor diner en een middagje in een coffeeshop (waar in dit geval echt koffie wordt gedronken), en kregen we oversteekles in het chaotische Teheraanse verkeer van een toevallige voorbijganger.

Highlights Teheran

Overzicht Teheran IranMaar goed, Teheran. Na de bazaar naar het Golestan Palace en het Park-e Shahr gegaan. De volgende dag nog het National Museum of Iran bezocht en weer naar het park waar ik aan een studente biologie bleven hangen die graag haar Engels met mij wilde oefenen. En ik weer wat meer te weten ben gekomen over het leven van studenten in Iran 🙂

Alamut Valley

Maandag vertrokken we naar de Alamut Valley, ten noorden van Teheran. Waar we de eeuwenoude kastelen van de Assasins bezochten, door een canyon reden, in een homestay sliepen en misselijk werden van de bijzondere rijstijl van de chauffeur. Gas geven, pedaal loslaten, weer een dot gas. En dat vier uur lang… Gelukkig was de chauffeur op zijn manier best grappig dus ik heb het hem vergeven.

Alamut valleyAlamut valley canyon Iran

Naar Kashan en Abyaneh

Dinsdag einde dag ging de bus naar Kashan. Bloedheet, maar o zo mooi. Historische huizen en hammams bezocht, een half dagtripje naar het dorpje Abyaneh met zijn lemen huizen (wel al een beetje een tourist trap aan het worden) met onze rallycoureur Abbas.

Lemen huizen van Abyaneh in IranHammam badhuis Kashan Iran

Bazaar Kashan Iran

Esfahan

En dan, Esfahan. Half the world, als je de zestiende eeuwse ‘half rhyme’ over deze stad mag geloven. Zodra ik het Naqsh-e Jahan plein tijdens zonsondergang voor het eerst zag, geloofde ik dat meteen. Wauw. De enorme open ruimte, de kleurrijke moskeeën, overal families die op kleden met koekjes en thermosflessen thee van de zwoele avond genieten. Op de achtergrond het gerinkel van de belletjes aan de paardenkoetsen die onophoudelijk het plein ronddraven. Het duurt niet lang voor de eerste Esfahani naar me toeloopt: Welcome to Iran!

Grote plein Esfahan Iran zonsondergangPlein Esfahan Iran by night

6 Comments

  1. Charlot Lammers says

    Leuk Marloes, om te lezen hoe de eerste week is gelopen. Wat hebben jullie al veel gezien in zo’n korte tijd. Geniet ervan! x Charlot

    Liked by 1 person

  2. Eva van Meeteren says

    Marloes, ik ga jullie avonturen zeker volgen, wat een geweldige start van jullie hopelijk prachtige reis! Geniet!!

    Liked by 1 person

  3. Leuk te horen dat zo’n reis binnen vijf weken geregeld kan worden. Klinkt heel goed. Ik ben niet zo’n planner qua reizen, dus hoe korter ervoor nodig is hoe beter.

    Like

    • Thnx! Ja, iedereen pakt het weer anders aan inderdaad. Ik ben ook een aantal reizigers tegengekomen die ter plekke veel hadden geregeld. Enige nadeel in deze regio is dan dat je vaak paar dagen moet wachten tot alles rond is. Duurt hier met minder reizigers net even wat langer 😉 Lijkt me trouwens ook heerlijk, niet te veel plannen en gewoon gaan!

      Like

Leave a Reply

