Reisinspiratie, Wereldburgers
Leave a Comment

Wereldburger in Seattle

wereldburger interviews reisblog

Vijf vragen aan een wereldburger. Interviews met mensen die nooit lang op dezelfde plek verblijven of al jaren aan de andere kant van de wereld wonen.

In een ander leven stonden Noortje en ik bijna iedere zondag in alle vroegte op een hobbelige grasmat. Voor de lol: voetbal. Niet om te kijken, maar om zelf na 90 minuten met blauwe plekken op onze knieën en gras in de haren van het veld te stappen. De voetbalschoenen liggen inmiddels in de kast, maar Noortje heeft niet bepaald stil gezeten. Sinds september woont ze met haar man Sean en puppy Rosie in Seattle. Nou ja ‘wonen’, dat is niet helemaal waar…

1. Hoe ben je in de USA beland?

‘Ik heb Sean drie jaar geleden leren kennen in Amsterdam. Hij was tijdelijk in Nederland voor een traineeship. Onze relatie werd al snel serieus, dus besloot hij langer in Nederland te blijven. Helaas was zijn baan niet wat hij ervan verwacht had. Omdat ik na mijn afstuderen moeite had met het vinden van werk, kwam het al vrij snel ter sprake om naar de VS te gaan. Ik had het in Nederland wel gezien en was al een aantal keer in Amerika geweest. Dus ik wist wat ik kon verwachten. In mei 2015 kreeg Sean een paar opties voor overplaatsing voorgelegd, en hoewel we er beiden nog nooit geweest waren, leek Seattle ons direct de leukste bestemming. Daarna is alles heel snel gegaan. We zijn op 14 juli getrouwd en een week later was Sean vertrokken!’

‘Nu zijn we bezig met de aanvraag van mijn green card. Dat is, ondanks dat we getrouwd zijn, een zeer tijdrovend en lastig proces. Door de vluchtelingencrisis en recente terroristische aanslagen is men in Amerika nu extra streng met het verstrekken van green cards. Gelukkig kan ik met een toeristenvisum maximaal 3 maanden per keer in Amerika verblijven. Tussendoor reis ik dan voor een week of 2 naar Nederland. Het is erg frustrerend om nog niet helemaal te kunnen settelen, want Seattle voelt echt als thuis!’

2. Wat vind je in Seattle dat je nergens anders kunt vinden?

‘Seattle heeft het beste van twee werelden: het is een grote, hippe en liberale stad waar je als stadsmens alles kan vinden wat je je kan wensen. Maar rijd de stad uit, en binnen een kwartier ben je in waanzinnig mooie natuur. De staat Washington is een paradijs voor outdoorliefhebbers. En de setting van Seattle is zó mooi! Overal ben je omgeven door water en bergen. Ik kan niet wachten tot de lente aanbreekt en we in de weekenden kunnen hiken en kamperen met Rosie.’

3. Wat is jouw mooiste ervaring in Amerika?

‘In de zomer van 2012 heb ik met een vriendin een (budget) roadtrip van 6 weken gemaakt door een groot deel van het Noord- en Zuidwesten. Bij aankomst in Denver haalden we onze jeep op, kochten de goedkoopste tent en een koelbox, en we hit the road! De hele ervaring van het roadtrippen was geweldig. We hebben middenin allerlei nationale parken gekampeerd, gehiked langs beren en elanden, de mooiste landschappen gezien, gigantische hamburgers gegeten, gegokt in Las Vegas… Wat ik zo bijzonder vind aan de parken in Amerika is dat je, zodra je een beetje buiten de gebaande paden gaat, echt alleen kan zijn in de wildernis. In Canyonlands bijvoorbeeld zagen we tijdens een hike een enorm weids landschap, zonder enig teken van leven. De stilte was oorverdovend. Dat heb ik in Europa, en zeker in Nederland, nooit ervaren. Na die reis ben ik echt een Amerikaliefhebber geworden!’

4. Wat moet je meenemen om in Amerika te kunnen aarden?

‘Een flinke dosis beleefdheid! Amerikanen zijn (niet altijd oprecht, maar toch) extreem vriendelijk, wat me ervan bewust maakt dat ik best een lompe, directe Hollander ben. Vergeet ook je zelfbeheersing niet, want het is waar dat de porties hier gigantisch zijn en fastfood goedkoop is. Als je in Amerika één bolletje ijs besteld, krijg je er 4 naar Nederlandse standaarden!’

5. Wat is jouw ‘not by the travel book’ tip voor Seattle?

‘Kom naar West Seattle, waar Sean en ik wonen! West Seattle is een soort dorpje binnen Seattle, heel gemoedelijk. Wij wonen in de main street, waar je veel leuke winkels, restaurants, bars en cafés hebt. Ga langs Jak’s Grill voor overheerlijke hamburgers (in 2007 door Men’s Fitness verkozen tot #3 van Amerika). En bel vooral even aan bij ons appartementencomplex, want het uitzicht vanaf ons gemeenschappelijke dakterras is fantastisch!’

Noortje in de Pike place market in seattle

Seattle reistips van een dutch girl in seattle

Sean en Noortje bij een honkbalwedstrijd in Seattle

Leave a Reply

