Reisinspiratie, Wereldburgers
Leave a Comment

Wereldburger in Hong Kong

wereldburger interviews reisblog

Vijf vragen aan een wereldburger. Interviews met mensen die nooit lang op dezelfde plek verblijven of al jaren aan de andere kant van de wereld wonen.


Chang en ik hebben allebei Communicatie gestudeerd aan de VU in Amsterdam. Tijdens een etentje vertelde hij over zijn plannen om ooit eens in Hong Kong te werken, de giga-stad waar zijn ouders vandaag komen. Inmiddels woont en werkt hij al meer dan een jaar in ‘de speciale administratieve regio van de Volksrepubliek China’.

1. Je woont in Hong Kong, hoe ben je daar beland?

‘Ongepland. Ik had nooit gedacht dat ik echt naar het buitenland zou verhuizen. Toen ik 7 was, stuurden mijn ouders me voor twee jaar naar Hong Kong om Chinees te leren lezen en schrijven.  Daardoor kan ik nu vloeiend Chinees spreken, lezen en een beetje schrijven. Thuis in Tilburg keken we naar Chinese en Nederlandse televisie. Ik ging op zoek naar verschillen en gelijkenissen op tv. Zo ontstond mijn interesse voor tv. Via een stage en later een baan bij AT5, parttime projectmanager bij FCCE (tv-productiebedrijf) en twee seizoenen bij De Wereld Draait Door heb ik alle facetten van het televisievak geleerd. Ik pakte alles aan wat op mijn pad kwam. Bij FCCE bijvoorbeeld heb ik me beziggehouden met het opzetten van een interactief mediaproject in China. Dat vond ik heel interessant om te doen. En dus ben ik een jaar geleden naar Azië gegaan om mijn opgedane kennis en ervaring hier toe te passen. Ik begon in Shanghai en zit nu in Hong Kong.’

2. Wat vind je in Hong Kong dat je nergens anders kunt vinden?

‘Efficiëntie. Alles wat je leven gemakkelijker maakt, vind je in Hong Kong. Ze leven hier doelgericht. Niet lullen. Resultaat! Bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Die rijdt 24 uur per dag en je wacht nooit langer dan 10 minuten op een metro. NOOIT. Tijdens de spits komt er zelfs om de minuut een metro.’

3. Jouw mooiste ervaring in China?

‘Moet nog komen. Als ik met trots terug kan kijken naar een tv-programma dat door mij is bedacht, dan zou dat waarschijnlijk mijn mooiste ervaring worden.’

4. Wat moet je echt meenemen om in een stad als Hong Kong te kunnen aarden?

‘Een octopus card (de Chinese OV-chipkaart). Dat is zo handig hier. Behalve voor het openbaar vervoer, kan je dit ding ook gebruiken in restaurants, supermarkt en alle winkels. En laat de Nederlandse beleefdheden thuis. Mensen eerst uit laten stappen, opstaan voor ouderen, niet in de weg staan et cetera, dat doen ze hier anders (lees: niet). Dus vergeet wat we in Nederland doen, want anders ga je alleen maar ergeren aan de mensen.’

5. Heb je een ‘not by the travel book’ tip Hong Kong?

‘Ga lopen in plaats van het openbaar vervoer. De stad leer je pas echt kennen als je de tijd neemt om alles te bewandelen. Vaak vind je oude gebouwen of tempels terug in de niet-toeristische buurten. Door het gemak van het openbaar vervoer sla je deze plekken snel over. Mijn ultimate route: begin lekker in de oude Sam Shui Po, ga via Prince Edward, Mong Kok en  Jordan naar Tsim Sha Tsiu. Daar kan je de pont nemen naar Central of Wan Chai. En vanuit daar loop je  lekker naar de bruisende Cause Way Bay. Waarschijnlijk verklaren de locals me voor gek als ze dit lezen….’

Hong kong, interview met een wereldburger daar Wereldburger chang in hong kong reisblog

Leave a Reply

