Reisinspiratie, Wereldburgers
Comments 6

Wereldburger – expat in Brazilie

wereldburger interviews reisblog

Vijf vragen aan een wereldburger. Interviews met mensen die nooit lang op dezelfde plek verblijven of al jaren aan de andere kant van de wereld wonen.

Brazilie interview wereldburger blogMarleen heeft aardig wat van de wereld gezien. Toen haar man Terence in Dubai kon gaan werken, twijfelden ze beiden geen moment.  Terence ging vooruit, Marleen deed ondertussen haar scriptie in Australië. Maar nog voor zij zich echt kon settelen in Dubai, werd de metropool ingeruild voor Indonesië. Uiteindelijk ging Marleen, met een tussenstop in Nederland naar Guaruja, Brazilië. 

Hoe komen jullie van Dubai en Indonesië naar Brazilië?

‘Ik had Terence twee keer in Dubai bezocht om een beeld te vormen van onze nieuwe woonplek. Ik zag het helemaal zitten. Toen ik mijn diploma had, werd Terence overgeplaatst naar Indonesië. Ik kon in Singapore verblijven. Maar een visum regelen voor Singapore terwijl Terence daar niet werkte, lukte helaas niet. Dus ik vertrok naar het Indonesische eiland waar Terence werkte. Ik wist niet wat me overkwam. Het was zo arm, iedereen staarde me aan trok aan me bij aankomst. Ik kon daar niets doen, dus ging ik terug naar Nederland voor werk. Na 1,5 jaar werd Terence eindelijk overgeplaatst, we gingen samen naar Brazilië!’

‘Het werd een stadje aan de kust, Guaruja in de staat São Paulo. Mijn eerste prioriteit was de taal leren, men spreekt hier geen Engels. In het begin was het enorm wennen, Terence werkte 80 uur per week dus ik was voornamelijk alleen. Ik moest goedkope kleding aan en kon geen sieraden om, te gevaarlijk. Ik ben Engelse en Nederlandse les gaan geven, volgde een cursus Portugees en een thuisstudie HR. Ook kocht ik een hondje en ging ik sporten. Tijdens mijn vakantie in Nederland vond ik onverwachts een leuke baan. Ik blijf daarom nu in Nederland. Terence zal volgens planning eind september terugkomen.’

sheikh-zayed moskee Abu Dhabisheikh-zayed moskee Abu Dhabi

Sheikh Zayed moskee, Abu Dhabi

Wat moeten mensen echt weten over het leven als expat?

Als expat moet je heel flexibel zijn. Je krijgt voortdurend te horen: “misschien kunnen we je daar gebruiken”. Negen van tien keer hoor je daar niets meer van. Of zit je ineens binnen een week in Nigeria. Ik heb hiervan geleerd zoveel mogelijk met de dag te leven. Het is absoluut geen makkelijk leven, maar wel een heel interessant en spannend leven! Ik ben ontzettend blij met deze ervaring en zou het zonder twijfel zo weer doen.’

Wat is de mooiste ervaring in je expatperiode?

‘Ik vind het mooi dat ik al die culturen en verschillen heb mogen zien. Dit heeft mijn levensinstelling veranderd. Het meest indrukwekkende vind ik nog steeds de mensen op dat Indonesische eilandje. Ze hebben niets en zijn toch blij, tevreden. Dit heb ik ook meegemaakt in een dorpje middenin Brazilië. Hoe weinig ze ook hadden, het was genoeg. De saamhorigheid was veel groter en de kinderen speelden met bladeren of wat ze ook tegen kwamen. Ik zal niet zo snel meer zal klagen en probeer me niet druk te maken over onbelangrijke dingen. En: geen drie afspraken meer op een dag, maar rustig kijken waar de dag me brengt (‘tranquila’ in het Braziliaans).’

INdonesie scuba diving

Wat vind je in Brazilië dat je nergens anders kunt vinden?

‘De cultuur, ook al zijn de verschillen tussen noord en zuid soms groot. Brazilianen kennen weinig stress. Niemand haast zich onnodig, ze willen vooral plezier hebben. Daar hoort bier, strand (waar ze zelfs in de regen onder hun parasol zitten), barbecue en een Caipirinha (cocktail die gevaarlijk sterk is haha) bij. Het is een gezellig, warm volk dat elke reden aangrijpt om een feestje te vieren! Ze zijn praten en lachen luidruchtig en laten zich lekker gaan. Ze zullen zich niet snel schamen of zich inhouden. Het is een andere soort openheid dan bijvoorbeeld in Australië of de VS, Brazilianen hebben meer passie en temperament.’

Wat is jouw ‘not by the travel book’ tip voor Brazilië?

‘De meest bijzondere niet-toeristische plaats waar ik geweest ben, kennen zelfs veel Brazilianen niet. Dit is het natuurreservaat Jalapão in Tocantins, in het midden van Brazilië. Je hebt hier ongerepte savanne, woestijn, veel rivieren en watervallen. Het is gigantisch groot en je ziet er bijna geen andere mensen. Ik heb natuurlijke jacuzzi’s bezocht. Het water is zo helder, je ziet de bodem maar zakt er zo doorheen. De luchtbelletjes die uit de grond komen duwen je zachtjes omhoog in het water.’

Jalapão

‘Als je een van de Braziliaanse wereldsteden wilt bezoeken, dan is Rio de Janeiro geweldig. Je kunt er naar het strand, het uitgaansleven is geweldig, je hebt veel culturele activiteiten en ze spreken hier en daar Engels. En houd je van architectuur? Dan kun je de hoofdstad Brasilia absoluut niet missen. Maar ik vind dat je echt in Rio geweest moet zijn als je naar Brazilië gaat!’

Meer wereldburgers:

 

6 Comments

  1. Marleen Broek-Visser says

    Echt een heel leuk stuk geworden Marloes! Ik vind het hartstikke leuk dat je me hebt gevraagd! Veel succes verder nog met je blog en wie weet tot snel in t West-Friese Noorden 😉

    Like

  2. Pingback: Bye! Augustus 2015 | Not by the travel book

  3. Pingback: Wereldburger in Nepal | Not by the travel book

Leave a Reply

