Europa, Reistips
Comments 3

4 Italiaanse hapjes die je geproefd moet hebben

Aperol spritz antipasti italian food blog

Ik ben tot de conclusie gekomen dat vier dagen echt te kort is om Sicilië goed te kunnen proeven. Misschien is dat maar goed ook, want je blijft daar eten. Dus vier hapjes die je zeker moet proeven. Niet allemaal typisch Siciliaans, maar Oh. Zo. Lekker.

Polpette

polpetta sicily food blog

Deze bolletjes lijken op gehaktballen. Ik ben er normaal gesproken niet gek op, maar Italianen kunnen echt alles lekker maken. Lekkerder dus, en niet perse van gehakt gemaakt. Vega of vis, zoet of hartig kan ook. De vegaballetjes op de foto at ik bij de Polpetteria in een klein zijstraatje van Catania (daarover later meer). Eerst dacht ik: serieus, maar vier stuks voor ruim tien euro?! Maar na 1 polpette kwam ik daar al een beetje van terug, bij nummer 2 vond ik het nog steeds heerlijk maar wist ik al wat er zou gebeuren en bij de eerste hap van nummer 3 moest ik het daarbij laten. Vullend en lekker!

Brioche con gelato

Broiche con gelato italy food blog

Foto: Leontien van der Veen

Echt waar, een broodje ijs. Een zoet broodje met een enorme schep ijs, smaak naar keuze. Deze kostte ongeveer 3,50 en ik hoefde de rest van de dag niet meer te eten. Toch weet ik nog steeds niet of ik het nou lekker vond. Ik ben meer een bakjestype.

Antipasti

Aperol spritz antipasti italian food blog

Waarom een gerecht kiezen als je ook een heel bord vol lekkere hapjes kunt bestellen? De all-time klassieker is wel de antipasti. Allerlei smaken ham, worst en kaas worden afgetopt met olijven en soms een broodje met aioli. Fijn drankje erbij. Heer-lijk.

Frutta martorana

Frutta marsepein italie blog

Ik houd van zoet. Veel graag. Ik check vaak eerst de toetjes op de menukaart, en bepaal aan de hand daarvan of ik wel of geen voorgerecht neem. Toetjes met marsepein hebben een streepje voor, dus het was heel fijn te ontdekken dat Sicilië een speciale variant heeft: frutta martorana. Jum.

3 Comments

  1. Pingback: Bye! Juli 2015 | Not by the travel book

  2. Pingback: Bye! Augustus 2015 | Not by the travel book

  3. Pingback: Hét straatje van Catania | Not by the travel book

Leave a Reply

