Afrika & Midden-Oosten
Comments 2

Een NP-route door Kenia en Tanzania

Sunset Tanzania Serengeti blog reizen Afrika

De eerste reis die ik naar Afrika maakte had één thema: NP. Van boven tot onder zat de reis vol met NP’s (National Parcs). We stapten uit in Nairobi, kronkelden eerst omhoog en later omlaag richting de grens van Tanzania en erover. Ik zag al het wild dat ik me kon wensen en voor mijn gevoel hield het mooiste natuurgeweld nooit op. Een route door Kenia en Tanzania van NP naar NP.

KENIA

Mount Kenya NP

In dit natuurgebied kun je met lokale gidsen een bush walk doen of te paard de omgeving verkennen. Wij trokken onze wandelschoenen aan en liepen achter de gids aan, zigzaggend van hoop olifantenpoep naar de volgende. Ondertussen spotten we twee kleine apensoorten, bavianen en boomdassen. Alle bergen poep ten spijt, een ontmoeting met een grijze kolos werd het niet. De olifanten hadden geen zin om gezien te worden. Geen probleem, er was nog een andere kolos waar ik naar kon kijken in de verte: Mount Kenya.

Mount Kenya blog Afrika

Samburu NP

Het duurt even voordat je van Mount Kenya in Samburu NP aankomt. De rit naar ons kamp in het midden van het park was gelijk de eerste game drive. We zagen meteen veel olifanten. Met kleintjes! Ook de zeldzame Grevy-zebra’s, giraffen, wildebeesten en antilopes. En dankzij de bovenaards goede ogen van onze gids John kwamen we met de truck dichtbij een cheetamoeder met twee puberende welpen. We overnachtten aan een opgedroogde rivier en aten rondom een idyllisch kampvuur en idem sterrenhemel. ‘s  Nachts werd ik wakker  van diep, laag gebrom vlakbij de truck. De volgende ochtend vertelde onze gids dat twee nieuwsgierige luipaarden in ons kamp hadden rondgesnuffeld. Okeee…

Samburu park Kenya olifanten blogSamburu park Kenia cheeta blog

Lake Nakuru NP

Het Nakurumeer beslaat een groot deel van dit NP. Onze campground lag vlakbij het meer waardoor we ’s avonds bezoek kregen van vijf buffels op doortocht na een middagje badderen in het meer. ’s Ochtends vroeg ging onze volgende game drive van start waar we een witte neushoorn met kalfje zagen, en ook veel flamingo’s en pelikanen die op de algen in het meer afkomen. Dieper het park in passeerden hyena’s, jakhalsen en verschillende antilopen onze truck. Vanaf Baboon cliff kun je met één oog van het geweldige uitzicht genieten terwijl je het anere oog gebruikt om de brutale apen in de gaten te houden.

Lake Nakuru Kenia reisblog

Lake Baringo

Vanaf Nakuru-meer is het een paar uur omhoog Kenia doorrijden om bij Lake Baringo aan te komen. Geen officieel park, wel een prachtige plek om nijlpaarden te spotten. Zelfs grazend in het kamp! Tijdens een vaartochtje is de kans groot om visarenden, krokodillen, nijlpaarden en geisers (op de eilandjes in het meer) te zien.

Lake Baringo Kenia travel blog

TANZANIA

Serengeti NP

Vanaf het Baringomeer ging de tocht verder richting Tanzania. Na ruim negen uur reden we via het Masai Mara National Reserve door een kleine toegangspoort de Serengeti in. Het landschap van de documentaires. Veruitgestrekte vlakten, hoog gras met af en toe zo’n typisch boompje a la de Lion King. Je gelooft meteen dat Serengeti in Masaai-taal ‘eindeloze vlakte’ betekent. We zagen hier grote kuddes zebra’s, gnoes en antilopen. En het hartebeest. Ook: struisvogels, olifanten, giraffen, zwijnen en luipaard met jonkie (plus 30 andere safaritrucks). Dankzij onze gids ook leeuwen gezien en zelfs een leeuwin met een vers gevangen zebra.

Serengeti travel blog tip Africa

Ngorongoro

Na een hobbelige tocht door het zuiden van de Serengeti kwamen we bij de Ngorongoro krater aan. Een enorme hotspot, voor het eerst zijn we met velen en niet een van de weinigen. De dieren zitten door de hoge kraterwand als het ware in een natuurlijk omheind gebied. Hier spot je altijd iets. Het reservaat zou zo een niets-gezien-geld-terug-garantie kunnen geven. Direct na aankomst in de krater was het ook bij ons raak: twee cheeta’s liepen op tientallen meters afstand op hun dooie gemakje voorbij. Niet veel later gingen ze samen jagen. Een spectaculair gezicht om live te zien! Ook zagen we verder in de krater vier jonge leeuwenmannetjes van dichtbij. Eentje ging zelfs loom tegen onze jeep aanliggen. Mooi uitzicht heb je als je de krater in- en uitrijdt, maar pfoe wat een mensen.

Ngorongoro krater reisblog

Lake Manyara NP

Vanuit het Ngorongoro Conservation Area is het een relatief klein stuk zuidwaarts naar Lake Manyara NP in Tanzania. Hier kun je een game drive maken in het park om de unieke  bomenklimmende leeuwen te spotten of maak je een fietstocht in de omgeving met een lokale gids.

Mount Kilimanjaro NP

Marangu is de uitvalsbasis voor een kort bezoek aan Mount Kilimanjaro NP. Natuurlijk kun je ‘Kili’ bedwingen in een meerdaagse trektocht. Wij hadden helaas minder tijd en kozen ervoor met een lokale gids naar de grotten van de Wachagga-stam te gaan. Deze diepe ondergrondse ruimten moesten de mensen en hun vee beschermen tegen de aanvallen van de Masai. In het donker  heb ik ook nog vleermuizen gespot. Of eigenlijk, zij mij. Een lichtstraaltje van de medereiziger was genoeg om de halve kolonie op tilt te doen slaan. Een paar vleermuisjes waren vergeten hun sonar aan te doen en vlogen tegen me op.  Een bijzondere (creepy) ervaring.

Het slotstuk van deze reis langs natuurparken was een afdaling in Mount Kilimanjaro NP naar de bodem van een lange, smalle waterval, onder begeleiding van de kinderen uit het naastgelegen dorp. Lachend gaven ze me een stok om over de glibberige rotsblokken te stappen terwijl ze zelf springend en dansend over de stenen vlogen.

Sindsdien is Afrika mijn lievelings.