Reisinspiratie, Wereldburgers
Comments 5

Wereldburger – in Duitsland

wereldburger interviews reisblog

Vijf vragen aan een wereldburger. Interviews met mensen die nooit lang op dezelfde plek verblijven of al jaren aan de andere kant van de wereld wonen.

Wereldburger interview duitsland blog reizenNynke leerde ik kennen in Suriname, waar zij mij hielp aan een stage. Inmiddels woont Nynke al 4 jaar in Duitsland met man Roué en zoontje Ayden (1,5). Daar runnen ze hotel Landhaus Irmgard. Mét Surinaams restaurant, zodat Roué zijn professionele kookkunsten kwijt kan. Een druk bestaan: Nynke is nog steeds actief voor stagelopers in Suriname en een tweede kindje is onderweg.

Je bent via Suriname in Duitsland beland. Vertel!

Ik ging voor stage naar Suriname en leerde daar Roué kennen. Na een aantal weken werd de vriendschap liefde en kregen we een relatie. Voor mijn studie ben ik toch weer terug gegaan naar Nederland, maar de liefde bleef. Nadat ik was afgestudeerd aan de hbo-opleiding Communicatie ben ik voor een jaar naar Suriname vertrokken.

Eén jaar werden er zes, waarin ik onder andere werkte in de horeca en voor het Stageloket Suriname. Een paar jaar geleden begon het te kriebelen en wilde ik graag weer in de buurt van mijn familie wonen. Aangezien Roué zo’n goede kok is die van niets nog iets heerlijks weet te maken, wilden we graag iets voor onszelf beginnen. Maar, niet in Nederland. Dankzij vrienden waren we bekend geworden met de Harz. Een prachtig natuurgebied in Duitsland. We hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn gaan kijken naar de mogelijkheden daar. Voor we het wisten waren wij de trotse eigenaren van een knus hotel (50 bedden) in Braunlage!

Wat vind je in Suriname dat je nergens anders kunt vinden?

De sfeer en de mentaliteit van de mensen. In Suriname leef je niet om te werken, je werkt om te leven. Terwijl we in Europa vaak vergeten stil te staan bij al het mooie wat we hebben in het leven, geniet je in Suriname van het hier en nu. Kortom; daar leef je echt!

Daarnaast heb ik in Suriname diegene gevonden die ik nergens anders had kunnen vinden. Mijn lieve, en trotse echtgenoot Roué. Mijn rots in de branding, mijn steun en toeverlaat en de allerbeste papa voor mijn kindjes!

Jouw mooiste ervaring in Duitsland?

Natuurlijk de geboorte van mijn zoon Ayden, maar daarnaast ook de natuur, cultuur en gastvrijheid van de mensen. Duitsland is een land met zoveel soorten natuur. Je hebt hier strand en zee, bos en bergen. En ook de mooie steden met haar historische panden, zoals Goslar en Wernigerode (dichtbij ons hotel), maar ook Berlijn, Leipzig en Keulen.

Wat moet je meenemen om in Duitsland te kunnen aarden?

Je moet openstaan voor nieuwe ervaringen en een woordje Duits spreken is ook niet verkeerd. Duitsers waarderen het enorm als je hun taal spreekt. Ze zeggen dan ook vaak letterlijk: ‘Je spreekt Duits nog altijd vele malen beter dan wij Nederlands’.

Wat is jouw Not by the travel book tip voor Duitsland?

Phoe, Duitsland is zo groot en het meeste daarvan heb ik nog niet gezien. Mijn tip voor de omgeving van de Harz: in de buurt van Hüttenrode en Rübeland (15 minuten van ons hotel) vind je de ‘Blauer See’. Middenin de bergen heb je een meertje met helder blauw water. Door afgravingen in kalksteen komt hier grondwater naar boven en dat zorgt voor een ongewoon mooi natuurfenomeen.

En wat ik iedereen in grote steden zoals Berlijn en Keulen kan aanraden: loop eens een straatje verder dan de standaard toeristische plekken en gebouwen. Vaak zijn de achterliggende straten een mooi voorbeeld van de vakmanshuizen, hofjes met creatieve winkeltjes en andere mooie geheimen!

Landhaus Irmgard 2014-11-24 17.50.17

 

Meer weten?

5 Comments

  1. Ik ben natuurlijk enorm nieuwsgierig geweest en direct gaan kijken….Wat een super leuk stukje is het geworden! En ik ben natuurlijk blij dat je me gevraagd hebt. Ga zo door, ik ga je zeker blijven volgen!

    Liefs Nynke

    Liked by 1 person

    • Dankjewel! Ik vind het echt leuk dat je wilde meewerken. Als eerste nog wel 🙂 Heel veel succes met jullie mooie hotel! Als we eens in de buurt zijn kom ik zeker langs!

      Like

  2. Pingback: 5x lekker eten in Paramaribo | Not by the travel book

  3. Pingback: Bye! Juni 2015 | Not by the travel book

  4. Pingback: Wereldburger – expat in Brazilie | Not by the travel book

Leave a Reply

