Reistips
Comments 3

Wat links rijden lastig maakt

Links rijden Australie wegsignalering reis

Hoe vaker ik op reis ga, hoe vaker ik in landen kom waar ze aan de verkeerde kant van de weg rijden. Inderdaad, links. In Suriname kon ik er rustig aan wennen op mijn opoefiets. Maar de eerste keer dat ik in Australië achter het stuur kroop, had ik maar tien seconden nodig om na de bocht keurig naar rechts te sturen…Gelukkig went het snel en zijn er ook nooit ongelukken gebeurd. Toch kon ik zelf nooit helemaal ongeschonden uit de strijd met de linkerkant van de weg. Waar je op moet letten als je aan de linkerkant rijdt:

Waar is de pook?

Ik heb er wat blauwe plekken op mijn rechterhand aan overgehouden. Ben je net van z’n plek gereden, je wilt naar de tweede versnelling en dan grijp je met je rechterhand…heel hard in het portier. Om daarna bij versnelling 3, 4 en 5 precies hetzelfde te doen. In Australië duurde het iedere dag ongeveer 5 minuten tot ik tot de pijnlijke conclusie kwam dat de versnellingspook toch echt links zat. Na een week had ik het echt door. In de tussentijd: auw.

Bochten

Zolang er verkeer op de wegen is, gaat het prima. In Australië was dat ook niet zo’n probleem, daar ging de weg toch gewoon rechtdoor in de oneindig verre horizon. In Namibië en Botswana moest ik, zeker op de secundaire wegen, geregeld bochtjes doorsturen. Zonder verkeer om mij automatisch de goede kant op te sturen, kwam ik ook die eerste paar toerbeurten nog wel eens per ongeluk aan de rechterkant uit aan het einde van een bocht. Op die momenten waardeer ik het extra dat deze landen meer vee en wildlife langs de wegen hebben dan voertuigen erop.

Ruitenwissers of richtingaanwijzers?

Ook iets onhandigs. Die dingen zitten dus precies andersom. Waar je de richtingaanwijzers verwacht, zitten ruitenwissers. En vice versa. Ik ben in Australië ontelbaar vaak de bocht omgeslagen zonder knipperlicht maar met op en neer gaande ruitenwissers. En flatst er een keer een gigantische meeuw op je voorruit, dan zette ik doodleuk mijn richtingaanwijzers aan. Wat mij dan weer geruststelde waren de tegenliggers die we met zwiepende ruitenwissers op de tegengestelde weg van baan zagen wisselen.

Rotondes

Vlak voordat ik erop af reed dacht ik: Hoe. Werkt. Dit!! De tweede keer dat ik dat dacht, was ik er al voorbij. Je gaat gewoon mee met de flow van het verkeer linksom de rotonde over. Aan het einde van vier weken rondrijden kon ik me niet meer voorstellen dat we in Nederland de rotonde rechtsom nemen. Ik was er bijna van overtuigd dat ie daar ook linksom ging. Dit was zo logisch dat iets anders niet mogelijk was, toch? Ik had er absoluut de (gehuurde) campervan om gewed.

Weer naar rechts

Grijp ik niet meer in de portierdeur, kijk ik eerst naar rechts en neem ik de bochten en rotondes als een geoefende coureur, dan ga ik meestal naar huis. Ik merk gelukkig wel dat bij iedere ‘linkerkantreis’  ik sneller wen aan links rijden. Dat wil alleen niet zeggen dat het er thuis makkelijker op wordt. De laatste keer betrapte ik mezelf er regelmatig op dat ik even extra nadacht over de bochten. Ik neem ze die kant. Toch? En inderdaad de rotondes. Zodra ik er eentje te pakken heb thuis weet ik niet meer hoe die dingen linksom werken. En dat is misschien maar goed ook.

5 redenen om op reis te gaan afrika pick up blog

Waar ik nu heel benieuwd naar ben…Ik mag toch hopen dat ik niet de enige ben??

 

3 Comments

  1. In Suriname heb je mij wel een paar keer van de weg moet plukken omdat ik steevast de verkeerde kant op keek bij het verlaten van de stoep. In Londen ben ik blij dat op de meeste kruispunten idd de tekst staat: look left of right.

    Like

  2. Pingback: Bye! Juni 2015 | Not by the travel book

Leave a Reply

