Bucketlist, Reisinspiratie, Zuid-Amerika

Bucketlist #1: Inca Trail

Machu Picchu Peru
Afgevinkt: september 2013

Mijn bucketlist groeit gestaag. Met iedere reis of citytrip komen er wel weer nieuwe dingen naar voren die ik graag nog een keer wil doen, zien of meemaken. Op mijn bucketlist staan vooral dingen die ik wil doen -geen landenlijstje want dan blijf ik bezig ;)- waar ook ter wereld. Er is zoveel moois! Gelukkig kan ik ook af en toe wat moois van de lijst afstrepen. Zoals deze: de Inca Trail lopen in Peru. In het spoor van de Inca’s op weg naar Machu Picchu.

Dag 1

Opgestapt bij Piscacucho, oftewel km 82. De route waar per dag max. 500 personen mogen starten (incl. gidsen en dragers). De eerste paar honderd meter na het oversteken van een touwbrug iwasmeteen vrij pittig. De resterende 10 kilometer stegen we nog maar een klein stuk in hoogte tot zo’n 2900 meter.  Na een uitgebreide lunch onderweg kwamen we een eerste Inca ruïne tegen waarop we vanaf het eeuwenoude pad neerkeken. Deze stad diende als voedselbevoorrading voor de steden die verder de rivier werden gebouwd. Een daarvan de bekende Machu Picchu. Bij het kamp eten en snel slapen, want dag 2 zou de killer worden, waarschuwde de gids.

Inca trail startpunt

Aan de start!

Dag 2

Daar bleek weinig van gelogen. Om 7.00 uur vertrokken we voor een eenvoudige klim van ongeveer een uur. Even kort bijgekomen voor de tweede etappe van nog ruim een uur en daarna kwam het slotakkoord: een uur lang (eigenlijk twee uur schatte de gids in dus daar was ik vrij trots op) flink klimmen om het hoogste punt van de trail te bereiken: 4212 meter. Weinig zuurstof, grote traptreden. Vooral de laastste treden, terwijl je de top kunt zien maar de zuurstof half op is en je het gevoel hebt dat je kruipt, waren zwaar. Maar dan ben je er: bovenop de pas genaamd Dead women’s pass. En ik leefde nog. Hoe fijn.

Inca trail dag 2 blog   dag 2 slapen

Bovenop meteen kunnen genieten van het uitzicht zo hoog in de bergen. Mistige toppen en enorme bergpieken, sommige bedekt met sneeuw, waar je ook keek. De tocht naar de 4212 meter toe was ondanks de ijle lucht en de grote treden al even geweldig. Eerst dichtbij een riviertje dat zijn weg naar beneden zocht langs de berg, was nu nog maar een klein streepje. Wat een afstand! En dan, what goes up…dus na zo’n 25 minuten uitpuffen tijd om verder te gaan. Omlaag. In 1,5 uur stapte ik met knikkende knietjes over hoge, smalle treden langzaam naar beneden. Nu was het toch wel even jammer dat ik geen wandelstok bij me had. Maar er zijn grenzen 😉 Eindteller vandaag: 11 kilometer.

Dag 3

Een kilometer dalen stond direct na het ontbijt op het menu. Ik keek er niet enorm naar uit. Om 6.00 uur gingen we op pad zonder goed te kunnen zien hoe weinig ik zag. Een dik wolkendek omsloot de bergketen volledig. De mist maakte de treden glibberiger dan de dag ervoor. Na de daling was het tijd voor twee uur klimmen. We passeerden een Inca-vesting en een ruïne waar vroeger de koning verbleef met zijn leger als hij op doorreis was. Steeds meer werd aan de omgeving duidelijk dat we ons aan de beginselen van het Amazonegebied bevonden. De groentinten intenser, gevarieerder. Varens, stijgende temperatuur en mooie kolibries.

dag 3 inca

Na aankomst op de camping nog even verder gelopen om de laatste Inca ruïne vóór  Machu Picchu te bewonderen. Een indrukwekkend terrassenstelsel, prachtig uitzicht over de vallei en de berg die aan de andere kant het wereldwonder herbergt.

Inca trail ruine

Dag 4

D-day. Om 4.00 uur eruit, want om 5.30 uur gaat de kant vanaf de Inca trail de controlepost open. Tien minuten lopen naar de post, daar aansluiten in de rij hikers. De omgeving is volledig in wolken gehuld, maar temperatuur is aangenaam. We hebben even halt gehouden bij de zonnepoort, die bij onbewolkt weer een prachtige zonsopkomst laat zien over de stad. Helaas hebben de weergoden een ander plan voor vandaag dus wachten we niet langer op iets wat niet komen gaat en lopen we de laatsts 6 km naar de machtige Inca stad. Als deze langzaam opdoemt vanauit de ‘achteringang’ van het Incapad en je tussen de slierten mist steeds een glimp kan opvangen van dit enorme bouwwerk, dan ben je wel even stil na vier dagen lopen. En dan komt die bekende piek door de wolken tevoorschijn die het decor vormt van de machtige stad. Wow!

dag4

Yes! Machu Picchu

Machu Picchu Around machu picchu Peru

Wat staat er bovenaan jouw bucketlist?