Reisverhaal
Comments 4

Tempel town

Tussen acht glooiende muren van groen ligt een bijzonder dorp verscholen. Het rokerige en lawaaiige van Kathmandu is hier verruild voor zacht gehum en koele berglucht. Goud en groen maken de meeste kabaal in tempel town. ’s Nachts nemen de honden het over.

Binnen 40 minuten kun je van het hart van de Nepalese hoofdstad in het gouden groen van deze boeddhistische oase belanden. Slecht enkele kilometers brengen je meters hoger in een compleet andere wereld. Gouden daken, kleurrijke tempels en een serieus kijkend reusachtig beeld van Guru Rinpoche zijn de opvallende bewoners van dit dorp. Hier heerst het ritme van de tempel. Wij lopen nog niet helemaal synchroon, want de eerste tempel die we bezoeken gaat bijna dicht. Gelukkig hebben we ons bij tempel nummer twee weten aan te passen en mogen we achter de monniken aan naar binnen voor het gebed.

Schoenen uit. Fotocamera weg (helaas). Er is een stroomstoring, dus het duurt even voordat ik vanaf onze plek aan de zijkant alle details op de muren en verfijnde handwerkdecoraties aan het donker heb ontfutseld. De jonge monniken zitten in hun dieprode gewaden in twee rijen tegenover elkaar. Met het gezicht naar elkaar toe, hun ogen op de gebedsplankjes met het Tibetaanse schrift. Het gebed begint.  Zacht gehum. Af en toe zetten de monniken aan tot de tempel is gevuld met het geluid van hun monotone geprevel. Zware dreunen op een groot rond trommelvlies en bombastische tonen uit de twee Tibetaanse hoorns volgen. Zo snel als het volume aanzwelt, sterft het weg. Om dan opnieuw te beginnen met zacht gehum terwijl de bladzijdes op de gebedsplankjes snel worden omgedraaid. Het is alsof ik in de donkere, ietwat koude tempel met de klanken van eeuwenoude mantra’s in een andere tijd ben beland. Zo mooi.

Als ineens het licht van de grote kroonluchters aanfloept en ik de grote beelden van boeddha en verschillende guru’s goed kan zien, vind ik dat bijna jammer. Het gebed wordt nu met een microfoon kracht bijgezet. De teleurstelling beklijft gelukkig niet, want nu kunnen we wel de pracht en praal van deze tempel goed zien.  Langzaam en zachtjes lopen we langs de beelden van Boeddha en verschillende guru’s. Gouden gezichten in een gouden wereld met alle mogelijke kleuraccenten kijken op ons neer. Een jonge monnik die zijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen, kijkt om.

De volgende ochtend lopen we een lijn van weggesleten grassprietjes achterna. Het geimproviseerde pad leidt omhoog naar de top van de heuvel waar ons een prachtig uitzicht over de Kathmandu vallei is beloofd. Halverwege kijk ik op. Een oude man met een metalen koffiebeker houdt ons kalmpjes maar scherp in de gaten. Hij neemt nog een slok. Dan verdwijnt hij achter het groen van de heuvel als ik met een volgende stap een nieuwe haarspeldbocht voorbijga. Bij de volgende bocht omhoog komt het huisje weer in beeld. Zijn vrouw is naast hem komen staan. Nieuwsgierig of geirriteerd vanwege de onbekende passanten, dat onderscheid lukt me niet te maken op de vroege ochtend. We gaan verder, langzaam kruipen we omhoog totdat we ook het huisje ontstijgen. De man kijkt nog een keer naar ons op. Bovenaan zien we alleen hoe een dik wolkendek zwaar op de vallei drukt en gaan we helaas onverrichter zaken langs gebedsvlaggetjes omlaag. Terug naar het goud en het groen.

Nog lang niet moe van alle tempels, zakken we na het ontbijt af het dorp in en erdoorheen op weg naar Pharping. De drukte in dit stadje doet me, na amper 24 uur in tempel town, onaards aan. We bezoeken nog een tempel en een grot waar een bekende guru drie jaar heeft gemediteerd. Op de terugweg gaat de weg eerst iets omlaag voordat deze weer omhoog kruipt. Vlak voor we de bodem van dit kleine asfaltdal bereiken, hebben we een prachtig uitzicht op tempel town. Ik vertraag mijn pas. Niet alleen omdat de weg weer opwaarts gaat, ook omdat aan het einde van de wandeling alleen onze tas en een taxi terug naar Kathmandu wachten. Vertrekken uit tempel town voelt alsof we Nepal al verlaten voordat we het echt doen. Ik kijk nog een keer om.

Dag Dollu.

Monastry Dollu buddhism   dollu staand

PRAKTISCHE INFO

Beste reistijd Nepal: maart t/m mei, oktober. Weinig regen, sneeuw of kou.
Over Dollu:  een trip naar tempel town kun je regelen via Pure Nepal Reizen. Met of zonder gids, homestay of hotel, stel zelf je ultieme trip samen!