Algemene tips, Reistips
Leave a Comment

Hoe ga je om met boos personeel?

Boos personeel op reis. Hoe ga je er mee om?

Foto: flickr.com

Op reis ontmoet je vaak aardige mensen. Ik heb het nu niet over medereizigers of de locals uit het kleine dorpje, maar over de receptioniste, ober, gids en chauffeur. Zij doen hun best om jouw ervaringen in hun thuisland opperbest te maken. Of niet?

Heel af en toe tref ik een enorme hork. Eentje die zonder (voor mij) duidelijke aanwijzing een enorme hekel aan me lijkt te hebben. Ook al doe ik mijn opperste best –ik ben op reis en dus blij en behept met een portie geduld- ik krijg niets terug. Oh toch, een snauw. Zo kan ik een moment met een medewerker van een camping in Namibië nog levendig voor me halen. Vanaf ons eerste oogcontact ging het mis. Eerst dacht ik nog dat ze me verwarde voor een Afrikaner vanwege het Zuid-Afrikaanse kenteken van onze huurauto (in het noorden zijn ze niet dol op blanke Afrikaners), maar nadat ik onze Nederlandse gegevens had ingevuld werd het niet beter. Negeren, geërgerd zuchten, gemeentjes lachen om mijn uitspraak en vooral, dat gezicht. Alsof mijn aanblik al pijn deed aan haar ogen. Goed, wij zouden geen vrienden worden.

Wat doe je dan?

Allereerst: wat ik heb geleerd, is om het niet persoonlijk aan te trekken. Toegeven, dat is soms best moeilijk. Maar hij/zij kent jou niet en heeft echt geen idee hoe of wie jij bent. Wie weet was er vanochtend ruzie met de echtgenoot of de manager of misschien lijk je op iemand die ooit een keer in d’r gezicht heeft geniesd ofzo. Laat het los.

Blijf aardig

Dan is het de kunst om erboven te gaan staan. Misschien is het gewoon een cultuurverschil waar je nog niet van op de hoogte bent. Sta erboven. Niet hautain, want dat verergerd de boel natuurlijk alleen maar. Je wilt niet dat hij/zij straks in je koffie gaat kwatten. Blijf aardig, zoals je zelf behandeld wilt worden. Bijvoorbeeld een opgewekt (maar niet sarcastisch) ‘Thank you!’ zodra ze je drankje op tafel slaat zonder iets te zeggen.

Een fooi geven

Geef toch een fooitje. Soms is vriendelijkheid ook gewoon te koop en geef toe, het maakt je vakantie net iets gezelliger. Je hoeft niet over de top te gaan of extra fooi te geven, maar een chagrijnig kamermeisje kan voor een paar euro ineens wel schone handdoeken in de vorm van een zwaan op je bed achterlaten.

Ciao!

Is het echt niet te harden? Spreek dan de manager voorzichtig aan en vraag of iemand anders je misschien kan helpen. Of vertrek gewoon. Het is tenslotte wel jouw reis er zijn grenzen.

Andere reistips:
Leave a Reply

