Reisverhaal
Comment 1

Een kip en een blauwe onderbroek

Thailand reisblog

Ik ga graag goed voorbereid op reis. Lees me voor vertrek een beetje in, leer meer over de gebruiken die gelden in het land van bestemming. Dus deed ik dat ook toen we een paar jaar geleden naar Thailand gingen.  En dan tref je een kip en een blauwe onderbroek.

Bangkok en jungletrek Mae Sot

In Bangkok kan zo’n beetje alles, maar ook in deze drukke hoofdstad hielden we ons keurig aan de geldende normen en waarden. Niets met je voeten aanwijzen, niet als stel hand in hand lopen en geen kwaad woord over koning Bhumibol. Halverwege onze rondreis vertrokken we naar het meer afgelegen dorpje Mae Sot voor een driedaagse trek door de regenwouden. Logisch dat we ons kleden volgens de aangeraden (meerdere reisgidsjes) kledingvoorschriften. In het meer conservatievere binnenland betekent dat: lange broek, lange mouwen. Het was meer dan dertig graden, bloedheet en plakkerig vochtig, maar bij mij was niets onbedekt. Ha!

Jungle trek Thailand
Platgewalst Thailand

Maar goed. Het is natuurlijk wel Thailand. Het meest door toeristen platgewalste stuk Azië dat er te bedenken valt. Aan het einde van de eerste dag vroeg de gids voorzichtig of mijn vriend en ik soms broer en zus waren. Was dat een compliment? Het klonk in mijn oren eerder als een belediging. Snel legde ik uit dat wij begrepen hadden dat het niet gebruikelijk was om hand in hand te lopen of elkaar aan te raken, en dat wilden we respecteren. Met een schuin hoofd keek de gids ons aan, alsof hij niet begreep wat net tegen hem gezegd werd. Na een paar seconden herpakte hij zich en zei hij haast verlegen dat niet veel toeristen dat deden, maar dat hij onze opstelling waardeerde. Pfoe, daar was dan toch dat kleine schouderklopje.

rivier thailand
Overnachten in een dorpje

De volgende dag zouden we overnachten in een klein dorpje vlakbij een rivier waar men alleen per boot kon komen. Met de waardering van onze gids nog vers in het geheugen hadden we dit opnieuw grondig aangepakt: lange broek, een shirt met lange mouwen en ik had zelfs nog een dun sjaaltje om mijn nek hangen. Needless to say dat het zweet van me afdroop. We kwamen aan, stapten uit het bootje en trokken vervolgens nog een drie kwartier over een smal pad door de dichte begroeiing om in het dorp aan te komen. De gids wees ons op een houten schuurtje op hoge palen. Beneden stond een koe vastgebonden aan een van de palen rustig te herkauwen terwijl ze met haar staart vliegen verjoeg. Daarboven, op de houten planken, zouden wij slapen. We maakten net onze luchtbedjes op toen vlak onder onze voeten de gids ineens in druk Thais begon te kwetteren. Een van de mannen uit het dorpje klom op de verhoging van het oude schuurtje om ons gedag te zeggen. Daar sta je dan, rug nat van het zweet met vuurrode wangen en ietwat oververhit humeur naast de meneer uit het dorp met alleen een vaalblauwe onderbroek om zijn kont en een stoffen tas over zijn schouder. Ook hallo. Op het moment dat een kip nieuwsgierig zijn kop boven de rand van de schoudertas uitstak, wist ik het zeker.  Je kunt je niet overal op voorbereiden.

PRAKTISCHE INFO
Beste reistijd: november t/m februari
Rustig reizen: juni t/m oktober. Regenperiode, maar minder toeristen!

Meer Thailand & verder lezen:
1 Comment

  1. Pingback: Wat te doen als de kapitein de boot verlaat? | Not by the travel book

Leave a Reply

